floortjeisevenweg.reismee.nl

Spanje, Portugal, Frankrijk, (Italië, Zwitserland)

Goedemorgen! Na de laatste zeiltrip, eindigde de rally met een lekker diner en we werden wederom goed verwend. Verder hebben we een aantal leuke connecties gelegd oa in Engeland en in Spanje, met Fernando, een jongeman uit de familie die alles organiseert. Ook had een andere jongen, zijn viool meegenomen, dus daar heb ik nog wat op gepingeld. Kijken of ik het nog kan, het sprak mijn muzikale kant wel weer een beetje aan. Na een goede 1,5 week verwend te worden, te zeilen en snorkelen, was het op donderdagavond voorbij.
We zijn in 1,5 dag teruggezeild en toen hebben we afscheid genomen van de ouders van Felix.

Op Zaterdag zijn we weggereden uit Baiona, we zijn richting Porto gereden wat nog een hele opdracht was. Meestal nemen we de landwegen, waar we geen tol voor hoeven te betalen, maar dit resulteerde op deze zaterdag tweemaal in een overvol dorp waar oa het grootste feest vh jaar was. Dit zorgt voor veel bekijks natuurlijk, waarbij iedereen denkt: daar is weer zo'n verdwaalde toerist!

Richting Porto hebben we het laatste stuk langs de kust gereden, hier was het ook super super vol met alle portugezen die weekend hebben en een stranddag houden. Tegen de avond hebben we een plekje gevonden aan het strand, zo'n 30 min onder Porto. De volgende dag zijn we met de trein in Porto gegaan.

Het mooie van Portugal en oa Porto zijn de mooie gebouwen met schilderingen en de kleurrijke tegels die ze aan de buitenkant van hun huis hebben. Het was deze dag erg warm en in Porto heb je niet zoveel groen en alle gebouwen liggen dicht op elkaar, kortom zweten! We zijn nog in het ‘paleis' van de handelsorganisatie/bond (vd scheepvaart) geweest, om maar even af te koelen. Verder is de rivierkant van Porto erg mooi, met de grote brug..maar ook natuurlijk erg toerististisch, door de hitte hadden we op een gegeven moment genoeg en zijn we teruggegaan.

Na onze trip naar Porto zijn we in oostelijke richting terug naar Spanje gereden, alweer vaarwel Portugal! Dit midden stuk van Spanje is niet zo bekend, het landschap is erg droog en het lijkt zowaar op een grote woestijn. Alleen in die woestijn liggen erg mooie vestingsdorpen met grote verdedigingsmuren en verdedigingstorens. We zijn s'avonds afgeslagen naar Ciudad Rodrigo, een klein dorpje met alleen maar mooie gebouwen binnenin de stadsmuren. Hier hebben we s'avonds nog lekker op het terras gezeten en genoten van het goedkope Spanje, want 2 gin tonic is in Spanje 6 euro, Nice!

De volgende dag zijn we door gereden naar Salamanca, hier zijn we buiten de stad op een camping gaan staan. De rest van de ochtend hebben we gerelaxed, vanwege de hitte..ofwel de normale siësta. Alle winkels zijn ook dicht tussen 12-17u, dus om 5,6 zijn we op de fiets naar Salamanca gegaan. Hier hebben we een stadswandeling uit de Lonely Planet gedaan en deze stad is ook echt supermooi! Mooie gebouwen met prachtige zandsteen fascades, zie de foto's.

Tijdens de zeilreis werd ons aanbevolen om hierheen te gaan, en telkens als mensen vroegen: ‘waar gaan jullie na de reis heen?' en wij zeiden: ‘Salamanca waarschijnlijk', was het antwoord: ‘oooohh, aaahh, zo mooi!'. Salamanca is ook echt een studentenstad en de universiteitsgebouwen zijn dan ook erg mooi, kortom een echte aanrader om heen te gaan. We hebben lekker door de stad gewandeld en s'avonds in een klein barretje tapas gegeten en we zijn s'avonds laat weer naar ‘huis' gefietst.

De volgende dag zijn we doorgereden in oostelijke richting, Avila en Segovia lagen op onze weg. Wederom 2 stadjes in de woestijn. Avila zijn we alleen doorgereden, maar is bekend voor zijn stadsmuur met in de 20 verdedigingstorens. Felix vindt het dan leuk om door het stadje te rijden, te zien hoe dicht die in het centrum kan komen met de auto, wat meestal eindigt in kleine kruip-door-sluip-door straatjes, waar de bus net doorheen past. Na deze korte autotrip in Avila, zijn we doorgereden naar Segovia, hier staat een middeleeuws aquaduct, weer zo'n overweldigende kerk van zandsteen en een paleis waar Disneyland zijn paleis op gebaseerd heeft. We zijn in het paleis geweest, maar het uiterlijk van dit paleis was eigenlijk het mooiste. Ook na deze city-trip zijn we weer doorgereden zoekend naar een slaapplek.

In een canyon-achtig natuurpark hebben we op de parkeerplek geslapen en hebben we de volgende ochtend een wandeling gemaakt naar het uitzichtpunt. Op de terugweg kwamen we spanjaarden tegen, die in Engels uitlegden dat er een grot was waar je in kan. Dus wij deze grot zoeken en zo kon je in de muur van de canyon hoog klimmen en op een ander punt van de grot er weer uitkijken. Erg mooi en een beetje creepy zo in een donkere grot. Ook stond deze canyon bekend voor zijn vogels in engels: ‘vulture' in duits: ‘geier', in nederlands: geen idee? Een grote roofvogel, met een spanbreedte tm 2 meter, die dus vaak overvloog.

Al deze laatste attracties waren meer voor spaanse toeristen, omdat ze onbekender zijn. Daarom spreekt iedereen Spaans tegen je, terwijl je eigenlijk wel kan zien dat wij niet spaans zijn? ;)

Daarna zijn we doorgereden richting Barcelona, 550 km oostelijke richting. Na een lange tocht kwamen we avonds aan in de Costa Brava en wat een verschrikkelijke omslag, van niet-toeristische plekken, naar een massabom van toerisme. Maarja, gelukkig voor maar een korte tijd. We hebben geparkeerd op een camping noordelijk van Barcelona (El Masnou) en zijn de volgende dag met de trein naar Barca gegaan. We hebben een Gaudi-toer gedaan,de Sagrada was meer af dan de vorige keer dat ik er was (maar wat een lange rij!) en erna wilden we chillen in Park Guell, maar hier was het zo druk en warm! (de temperatuur hier om 6uur avonds: 35 graden, dus om 2 uur s'middags? Tegen de 40 graden, i guess)
Als je park Guell kent, weet je dat bij de ingang er zo'n mozaiek reptiel is, nou hier stonden ik denk wel 50 mensen omheen. Dus zo snel mogelijk hier weg en we hebben in de schaduw op een bankje gelegen om bij te komen.
Feit is dat je door de temperatuur s'avonds en s'nachts gewoon niet in slaap kan komen, we hebben geslapen met alle vensters en de schuifdeur open van de bus en dan hebben we nog niet goed geslapen. Deze combinatie met de hitte in de stad en een gebrek aan schaduw, maakte ons beide erg chagrijnig ;).

Maar na een dutje op het bankje was alles weer goed en hebben we zowaar nog wat geshopt in Barcelona. Na weer een warme nacht, zijn we de volgende ochtend vroeg (8u) naar een wasserij in de buurt van Park Guell gereden, was erin gedaan, en we zijn nogmaals naar Park Guell gereden, waar we voor de ingang konden parkeren, hehe. Nu was het nog koel en er waren haast geen mensen, ik kon zowaar alleen met de reptiel op de foto. Nu konden we genieten van het park en hebben we mooie foto's gemaakt. Hierna hebben we de was weer opgehaald en zijn we nog naar het olympische stadion gereden. Deze ligt op een berg, waardoor we nog een prachtig uitzicht over de stad werden getrakteerd. Rond deze tijd, was het wel alweer: heet!

Dus tijd om weer uit te stad weg te rijden.
We zijn langs de Costa Brava gereden (oa Lloret; verschrikkelijk:P) naar L'Estartit een stuk noordelijker richting de Franse grens. Dit is een duik-walhalla met 7 duikscholen, want er liggen kleine eilandjes die beschermd zijn ( een national park). Helaas is het dorpje weer Costa-Brava achtig vol met fransen en nederlanders, maar we hebben 2 duikgangen geboekt bij 1 vd scholen voor de volgende dag. Mijn eerste duik sinds 1,5 jaar, dus ik heb de avond ervoor prive theorieles gekregen van mr. Sammer hoe het ook alweer zat. Omdat het zo'n duikwalhalla is, varen er elke ochtend alleen al 6 duikboten richting die eilandjes en is er niet veel persoonlijke begeleiding. Onze ochtendgids was dan ook niet zo behulpzaam en zoals verwacht zonk iedereen als een baksteen naar 12 meter, maar had ik daar wat meer moeite mee en verbruikte ik daardoor ook meer zuurstof. Mijn oren hebben wat meer tijd nodig om te klaren, maar uiteindelijk was het een redelijke duikgang die iets korter duurde dan die van Felix, aangezien mijn zuurstof op was. De tweede duikgang die middag was er een erg vriendelijke en behulpzame duikgids, die een briefing deed vantevoren, ons vroeg naar onze prestaties en erg geduldig was. Deze duikgang ging dan ook weer een stuk beter, waardoor ik meer kon genieten. Wat jammer was, is dat de eerste duikgang we zoveel vissen hadden gezien, maar hier was ik nog ietwat zenuwachtig en de tweede was het meer door grotten duiken en wat minder vissen. Desondanks was het duiken echt weer tof, hebben we echt mooie vissen gezien en zou ik zo weer willen!

Diezelfde dag zijn we nog naar Cadeques gereden, nog noordelijker en een stuk rustiger. Op zaterdagavond was het alleen niet zo rustig ivm een grote vlooienmarkt door het dorp, waar we weer door de mensenmassa heen moesten rijden. Hier mocht je nergens kamperen en hebben we lang gezocht naar een slaapplek, we zijn naar de Cap Creus gereden het oostelijkste puntje van Spanje, maar dit is ook een natuurpark dus: verboden, verboden. Op de terugweg kwamen we nog een familie everzwijnen tegen op de weg, die had ik nog niet in het echt gezien.

We hebben geparkeerd op een parkeerplekje bij een strand buiten het centrum en de volgende dag: jawel! Onze eerste waarschuwing, dat je hier niet mag overnachten en dat het een boete van 200 euro kan worden. Duidelijk. We zijn die dag door het dorpje geslenterd en hebben gesnorkeld bij het strandje bij onze parkeerplek en zijn nog weer richting Cap Creus gereden in het natuurpark en zijn naar een klein strandje geklommen en hebben daar gesnorkeld. We hebben oa twee dikke octopussen gezien. Felix is echt een waterrat en probeert bijvoorbeeld een octopus uit zijn hol te grijpen. Haha, ik blijf dan op de oppervlakte toe kijken of t lukt.

Na dit fijne snorkelen zijn we doorgereden weer in westelijke richting, nog niet over de grens, zijn we naar Queralbs gereden een dood punt waar je veel wandelingen kan maken in de Val Nuria. We hebben geslapen op de parkeerplek en de volgende ochtend kan je met een moderne bergbaan het dal in. Dit is ook een skigebied en het eindpunt in het dal, is een luxe hotel met een meer wat allemaa erg mooi uitziet. Ik gok dat ze het geld hiervoor uit het ski-seizoen halen, want alles was erg goed verzorgd. We hebben de wandeling terug naar de auto gedaan door het dal, 930 meter dalend..dus de makkelijkere terugreis. ;) Dit was 2 uur wandelen en erg mooi!

Na de wandeling zijn we richting Andorra gaan rijden en hier zijn we doorgereden. Andorra is als je erin rijdt echt verschrikkelijk, alleen maar shopping malls, drukte en dat alles tussen de bergen. Het is als het duty free deel van een vliegveld, alleen dan een klein land. De dorpjes zijn niet echt mooi en het is of op skiën gericht of op kopen, kopen, kopen. Oke, tanken was fijn: 1,20 voor diesel en 1,30 voor bezine, verder was het niet wat.

Na Andorra zijn we in frankrijk richting Toulouse gereden en daar zijn we vandaag kort doorgereden. Een mooie stad, we hebben nu niet zoveel zin in steden dus we zijn verder gereden, maar ik wil er best nog wel een keer heen. Nu zijn we in Roquefort geparkeerd, waar officiële Roquefort kaas wordt gemaakt als enigste plek. Dus die hebben we even geproefd en we zijn in zo'n grot geweest waar ze liggen te ‘rijpen'.

Het plan is een beetje veranderd; gisteren zijn we wezen quad rijden en we zijn nu in een ander natuurpark voor morgen wellicht canyoning. Het weekend willen we in Turijn zijn (Italië!) en dan rijden we door zwitserland, na een kaasfondue, terug. We zijn sowieso woensdag 5 september weer thuis, dan zijn er precies 3 maanden voorbij.
Daarom denk ik dat dit mijn laatste blog is, dank voor het lezen van deze zware kost en hopelijk tot snel in NL!
Liefs,

Floortje

Dra

Woow wat veel gedaan en gezien! Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Tot snel meid, lekker bijkletsen in leuven. Zin in! Liefs

Ivo

Super tof allemaal en wat geweldig dat jullie zo'n lange tijd op reis zijn samen.

Veel plezier de laatste week.

Liselotte

Wat een mooie avonturen. Jullie maken wat mee en zien en doen een hoop! Heerlijkheid.

Liefs!

Eva

Heel erg gaaf allemaal Floor! Geniet nog ff van de laatste daagjes:)

Xxxx