floortjeisevenweg.reismee.nl

Denemarken, Zweden, Noorwegen

Zo, waar waren we gebleven? Yes! Kopenhagen, ofwel København. We parkeerden onze Raketenbus in een City Camp, speciaal voor campers net buiten het centrum. Eigenlijk ideaal, nette wc/douche kabines, Wifi, je kon je water bijvullen, water lozen en er was een afwasplekje. De eerste avond daar zijn we nog naar de film geweest, Snow White and the Huntsman, niet Felix's zijn favoriet ;).

De volgende dag gingen we als luie toeristen weer mee op zo'n gratis city tour. Ideaal, je loopt achter je gids aan, je ziet alle hoogtepunten inclusief historisch verhaal erachter en je bepaalt zelf hoeveel ‘tip' je geeft aan het einde. Kopenhagen was veel groter dan verwacht en heeft ook veel moois aan te bieden. Helaas, waren er veel werkzaamheden in de stad, doordat er afgelopen jaar in 1 dag zoveel regenval in Kopenhagen was. Hierdoor stond de hele stad onder water, waardoor er veel bodemleidingen kapot zijn gegaan en je kon zwemmen in het centrale station. Desalniettemin hebben we een goede indruk van de stad gekregen. Grappig is dat de koninklijke familie ook in de stad woont en dat je daar gewoon mag lopen, de Denen zijn supertrots op hun Koningshuis. We hebben ook geleerd dat de Denen het gelukkigste volk van de wereld is, mede doordat hun land alle zaken zo goed op orde heeft, maar ook omdat ze simpelweg heel vriendelijk zijn. Als je ergens op een kaart staat te kijken, komt er iemand naar je toe: can i help you? Verder had onze gids nog een aantal erg interessante verhalen verteld over Denemarken in de Tweede Wereldoorlog. Na de toer zijn we door de grote shoppingstreet en ‘de eerste voetgangerszone' terug gelopen naar onze fietsen. Deze dagen was het echt stralend weer, dus hebben we lekker buiten gekookt op de grill en die avond hebben we beiden onze eerste blog afgemaakt en online gepost. De dag erna zijn we nog wezen fietsen door Kopenhagen en hebben we oa nog de beroemde mermaid gezien, samen met nog 40 andere toeristen.

Diezelfde dag zijn we in de namiddag doorgereden naar het volgende land: Zweden. In Zweden zijn we door Varberg gereden en hebben we een plekje om te slapen gevonden op een parkeerplaats bij een strandje. De dag erna was het alweer Zondag! S'ochtends zijn we nog rondom onze slaapplek wezen wandelen en daarna zijn we doorgereden richting Gothenburg, deze stad was niet zo spectaculair maar we zijn hier in een Maritimmuseum geweest. Hier lagen verschillende schepen aan elkaar en kon je van schip naar schip gaan. Twee waren erg interessant, één van de eerste onderzeeërs, met grote raketten en alles heel, heel krap en de tweede een groot oorlogsschip met wapens on top en torpedo's. Het oorlogsschip was echt gigantisch, dingen die interessant waren: onderin de wapen voorraad kamers en het machine-gedeelte, kruip-door, sluip-door, onder buizen, generators, etc. Alleen maar techniek, waar je geen hout van snapt. Gelukkig is Felix er dan die wat van dit gedeelte kan uitleggen. Wat erg indrukwekkend was, is dat je in beide schepen rond loopt, maar dat een tijd terug deze boten gewoon nog gebruikt werden en er mensen rondliepen en werkten.

Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Marstrand, een klein stadje, deels op het vaste land, deels op een eiland met een vesting. S'avonds natuurlijk voetbal gekeken, lekker luxe in de lounge van het Marstrand Hotel. Helaas heeft NL hard gefaald..
Na een nachtje hier geslapen te hebben, zijn we s'ochtends nog met de ferry kort op het eiland-deel geweest en hebben we de vesting bekeken. Daarna weer terug en zijn we weer verder gaan rijden, in noordelijke richting. We wilden naar Astol, alleen dit is zo'n klein eilandje (zonder auto's) dat je vanaf Rönning de ferry nemen moet. Dit nostalgische vissersdorpje hebben we bekeken, het is zo klein dat je in 20 min een ‘rondje-eiland' kan maken. Toch raar, dat voor sommigen het zo normaal is om elke keer met de boot te moeten om ergens te komen. Hierna, zijn we naar Klädesholmen gereden voor de nacht. We sliepen in de haven, een erg mooie plekje wederom. Klädesholmen is idem dito een dorpje op een eiland, alleen deze is tenminste verbonden met een brug.

Na onze nacht in Klädesholmen zijn we weer doorgereden naar Henan, hier worden grote zeilboten gemaakt (oa de Taniwani). Op deze plek hebben we lekker gechilld op een idyllisch plekje, met wederom lekker weer en een mooie zonsondergang. De avond hebben we gegeten met Olof en Karl-Heinrich, vader & zoon, oude bekenden van Felix. Dit was erg gezellig en we hebben diverse zweedse schnaps gekregen, die we nog moeten opdrinken, Proost!

The next day: we zijn doorgereden naar Hunnebostrand. Felix was enkele dagen verkouden en ik hoopte het niet te krijgen, maar helaas .. was te verwachten als je samen in de bus leeft. Nu gaat het gelukkig weer beter. Hunnebostrand was wederom héél mooi! Een schattig dorpje aan het water met overal eilandjes. Daar hebben we aan zee geparkeerd, gekookt en een super mooie zonsondergang gezien. De volgende dag hebben we in Hunnebostrand een bootje gehuurd en zijn we tussen de eilandjes wezen doorcrossen. In de zee waren echt zoveel kwallen, zoveel heb ik er nog niet gezien. Niet zo lekker om te zwemmmen dus, we zaten ook nog vast..was het te ondiep en heel veel zeewier, maar we hebben het net overleefd. ;) Echt heerlijk om even op het water te zijn.

Daarna zijn we naar Smögen gereden, een iets groter dorp, ook aan het water en ook echt mooi! We hebben er nog wat rondgelopen, over de steigers langs het water en erna hadden we besloten om op een camping te gaan staan. Dit was echt n domper, aangezien je moest betalen voor douchen, Wifi, wassen, drogen, alleen poepen was gratis. Verder moesten we een extra campingpas kopen en was de prijs bij het afrekenen hoger dan ze vooraf gezegd had. Naja, echt een verschrikkelijke camping, snel maar vergeten.

Toen was het 21 juni en de langste dag van het jaar, dit vieren de Zweden uitgebreid. Helaas, was ik super verkouden, dus hebben we besloten om dit feestje over te slaan en gelijk naar Oslo te rijden.

Zweden is een mooi land, maar mist een beetje de bergen of het mooie weer. Alles aan de kust is wunderschön, alleen het wordt maar niet tropisch warm. Zwemmen, is koud en daarom is het vooral een mooi land als je een boot hebt. Wij hebben veel kleine dorpjes gezien en zijn veel op doorreis geweest, nu in Noorwegen is het tijd voor wat meer actie in de tent!

In Oslo was het weer door de bouwwerkzaamheden doorkijken,
maar dit is ook echt een hele mooie stad. Hier zijn we vrijdagavond aangekomen en we hebben geparkeerd in Holmenkolmen, de ski-attractie van Oslo, namelijk bij de schansspringbaan. Daar hebben we twee nachtjes op de parkeerplaats doorgebracht. We hebben goed voorbereid wat we allemaal wilden zien in Oslo op Zaterdag. Als eerste zijn we s'ochtends in het skimuseum geweest, erg interessant over de eerste expeditie naar de noordkaap, revolutie van skis, skiën, de schansbaan en olympische wintersporters met een handicap. Met een lift ga je dan op de jump tower en dan zie je hoe stijl het is en hoe hoog! Deze attractie was trouwens erg beroemd, want er kwamen loodsen met bussen op de parkeerplaats met name met chinezen die dan foto's maken en er weer vandoor gaan, typisch! Toen hebben we de metro gepakt naar het centrum, we hebben over de shoppingstreet gelopen, naar het centrale station en infopunt. Erna hebben we een mooie stadswandeling gemaakt, langs het nieuwe opera huis, Akkerhuys Kasteel, de haven, Nobel Peace Center en een boekenwinkel om engelse boeken in te slaan en een ‘proper'wegenkaart voor Noorwegen. Verder zijn we in het national museum geweest, kunstwerken kijken..daar hadden we na geloof ik 30-45 min. genoeg van. Toen zijn we nog langs het parlement gebouw teruglopen en weer in de Metro terug naar ons stulpje bij de skibaan. Dat was Oslo dan alweer, een extra dag had gekund, maar we zijn Zondag doorgereden, dus goede reden om er nog een keer terug te komen.

Toen zijn we vanaf Oslo gereden naar Rjukan, een dorpje tussen twee bergen, hier begon het al met mooie watervallen, mooie bergen, mooi Noorwegen. Ons plan was om één van de hoogste bergen van Noorwegen te beklimmen, er ging ook een door de NATO gemaakte bergbaan, die eerst 700 meter diep in de berg gaat en dan 1100 meter hoog. We zijn dus de berg hoog op gereden tot en met 1100 meter, hebben een nachtje geslapen en zijn toen de volgende ochtend vroeg in de nevel begonnen aan de tocht. Nou heb je hikes die zwaar zijn, maar ook hikes die extreme zijn. Deze was de laatste, er lag namelijk hoe hoger we kwamen (we moesten 700 meter steigen, de berg is 1800 m hoog), des te meer sneeuw. Ik heb ook geleerd ‘in Norway a trail, is not a path'. Kortom de route is ofwel simpelweg stenen, sneeuw, watervallen, etc. Eigenlijk was het onbeschrijflijk, want het was alsmaar doorgaan, doorgaan, doorgaan..terug kon niet. Dus aan het einde was het kletsnat, met natte sokken, door een zware sneeuwstorm met felle wind, steentje voor steentje hoog lopen. We zagen ook geen meter verder wat er was, dus simpelweg doorlopen en zien wanneer je een keer de top bereikt. Het was 4 km en we hebben er 2 uur over gedaan, we waren boven koud, kletsnat, maar voldaan. Gelukkig was er een berghutje, die verbaasd waren dat we lopend gekomen waren, waar we warme choco gedronken hebben. De bergbanen hebben we teruggenomen en toen nog een saaie 20 min. langs de weg teruglopen naar de bus, met natte schoenen, bah!
Dat was dus echt een avontuur, zie de foto's voor het bewijs van dit spannende verhaal.

Na een lekkere soep in de auto en onze natte kleren omgeruild te hebben voor relaxkleding zijn we doorgereden. Next stop: Lysebotn. In Noorwegen heb je veel autowegen die in de winter dicht zijn, door de sneeuwval. In de zomer zijn die dan open, en sommige zijn aangeschreven als extra mooi (toeristen route). Zo één hebben we die dag gemaakt en de natuur is zo mooi, maar ook zo afwisselend. Je kan rijden door bergen met alleen maar bomen, bergen met in het dal rivieren, meren, watervallen, steenachtig landschap met alleen maar rotsen overal, landschap met sneeuw en bevroren meren en sneeuw van 1 meter hoog. Kortom, zoveel moois.

Lysebotn is een dorpje van niks, dat ligt aan het einde vd lysefjord (dead end), de zuidelijkste fjord van Noorwegen. In dit dorpje hebben de nacht doorgebracht om de volgende dag met de Ferry richting Stavanger te gaan. Deze ferry neemt je mee in de fjord wat echt een prachtig aanzicht is, maar helaas was er om 8 uur s'ochtends zoveel nevel weer dat we de Preikestolen niet konden zien. Dit is één van de boegbeelden van Noorwegen.

We zijn vanaf de ferry doorgereden naar Stavanger en hebben daar in de haven gedoucht, gewassen en we hebben het stadje verkent. Stavanger wordt gekenmerkt door zn Old Town met huisjes uit het einde vd 18e eeuw die sindsdien niet veranderd zijn, ook is er een Canning museum waar we in gegaan zijn. Dit was indrukwekkend met allemaal oude apparaten,waarvan we enkele in werking gezien hebben, dankzij een charmante Floortje die het aan de baas vroeg. Het proces van nul tot een blikje sardientjes, ik snap het helemaal. Deze fabriek verzorgde ooit 50% van de sardientjes productie in Noorwegen en half het dorp werkte er. In Stavanger hebben we verder nog wat rondgedwaald en diezelfde dag nog zijn we ons spoor weer terug gaan rijden richting de lysefjord.

Aangezien op het plan stond: de Preikestolen hike! Diezelfde dag, om 20uur, een wandeling van 3,8km ongeveer 2 uur.. het resultaat: na 1 uur en zeer snel gewandeld te hebben, stonden we op de Preikestolen. Dit was echt zo indrukwekkend. Het is een uitstekend brokstuk en je kan zo 600 meter de diepte in kijken in de fjord. Op de rand zitten geeft al een thrill en dan naar beneden kijken dat is echt creepy. We hebben mooie foto's gemaakt, super was dit..en wederom de route was geen simpel pad, een echte uitdaging!

De avond zijn we doorgereden om een slaapplek te vinden, om 23uur hadden we die gevonden. De volgende dag, dat is vandaag! Jawel, ik ben up to date. We zijn wederom zo'n toeristische route richting Odda gereden, daar zijn we nu. Onderweg hebben we een kerkje bekeken en verschillende watervallen, de natuur was weer super mooi. Dit dorpje ligt aan een gletsjer waar je nog kan skiën, maar dit gaan we niet doen. Morgen rijden we verder in onze reis richting Bergen.
Tot nu toe bevalt Noorwegen goed, het aantal kilometers dat we maken is veel, maar de natuur beloont goed. Tot mijn volgende blog maar weer!

Ps. Voor de Blog van Felix, het goede webadres: www.raketenbus.blogspot.com

PPS. Er is er morgen één jarig, hoera hoera! Felix wordt 28 juni 27 jaartjes oud. Als je hem wil bereiken, hin heeft een tijdelijk Nr: 0049 1777180822

PPS. Freek nog goede tips voor Bergen? We zijn er over twee dagen, zet maar op de mail, THNX!

Liefs, vanuit de bus in Odda.
Floortje

Floortje

Onze route so far:

Carmen

Hee Floor en Felix,

Felix, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag. Hiep hiep hoera! Bijzonder om je verjaardag tijdens zo'n mooie reis mee te maken. En Floor, erg leuk om je verhalen te lezen! Mooi wat jullie allemaal samen meemaken! Gaat de Euro trip ook nog door Nederland? Haha!
Fijne verjaardag vandaag en op naar het volgende verhaal!

X Carmen

Mirjam Braaksma

Mooie foto 's en mooi verhaal!

Veel plezier nog!