floortjeisevenweg.reismee.nl

Duitsland, Frankrijk & Spanje

Blogtijd! We zijn weer een maand verder, ondertussen zijn wij in Spanje geland. In t kort maar wat we daarvoor allemaal gedaan hebben. In de tijd dat we op de bus gewacht hebben, hebben we een kleine roadtrip gemaakt naar Stuttgart, München, Felix zn oma bezoekt in Stein an der Traun en mijn oma bezoekt in Velden. Felix zn oma woont aan de grens van de Oostenrijk en dus zijn we ook nog twee keer kort in Oostenrijk geweest. Eenmal een korte avond Aniek en Wouter getroffen, want die waren in Salzburg, de finish vd CarbageRun en andermaal een hapje eten met Felix zn oma en tante.
Ook zijn we op de Chiemsee (een meer) geweest, op het vrouwen en heren-eiland, wat ook nog beide mooie dingen biedt om te bekijken (een klooster, een paleis, oa).

Na deze roadtrip was de bus na een aantal dagen weer daar, de dag dat die gerepareerd was zijn we gelijk avonds weggereden, want ik wou graag weer weg, lekker weer op vakantie. We kwamen de volgende dag in de avond aan in Carcans Plage. Een schattig klein dorpje aan de atlantische oceaan, 50 km van Bordeaux. Er was maar 1 camping, waar gelukkig nog plek was en zodoende zijn we daar gesetteld. De volgende dag hebben we een surfcursus geboekt bij 1 vd 3 surfscholen, voor 5 dagen 2 uur. Deze week was het heerlijk genieten, de camping was erg gezellig, alle woonmobielen hadden een eigen gedeelte, dus dit betekende veel VW bussen samen en een gemoedelijke sfeer. We hebben 5 dagen lang gesurft en ernaast niet zo veel gedaan. Het surfen ging bij Felix ietwat sneller, omdat die meer snowboard, wakeboard, etc ervaring heeft. Ik heb natuurlijk wel gestaan, maar de echte grote golven heb ik niet gehaald, dus het ging bij mij zo,zo..ik voel me niet zo gerust in het water als Felix en ik ben een aantal keer echt goed opgeslokt door de golven. Dit resulteerde in niet zoveel motivatie aan het einde van de cursus, maarja ik heb het geprobeerd en wil best af en toe het weer proberen, maar helaas is gebleken ik ben geen natuurtalent. Daarnaast was de surfleraar ook niet zo motiverend naar mij toe, aangezien hij aldoor zei in frans accent: ‘You're boyfriend is really good'. Verder waren onze buren goed gezelschap, we hebben gezellig samen gegeten, gedronken en jeu de boule gespeeld op de camping. Deze dagen zijn dan ook snel voorbij gegaan en we hebben echt genoten van verse croissants, pain en het franse campingleven.

Een week later zijn we verder gereden richting Spanje, maar eerst hebben we nog een dagtrip naar Bordeaux gemaakt en Dune du Pilar, de grootste zandduin in Europa. Daarna weer een slaapplek zoeken in de wilde natuur van Frankrijk. Deze vonden we in Mimizan op de parkeerplaats van de McDonalds. Mimizan hebben we ook nog kort bekeken, want dit was ook nog een surfstad optie, maar dit was zowaar een kleine las vegas, dus wij blij dat we hier niet voor gekozen hebben.

De volgende dag zijn we in Spanje beland, we hebben de kust vervolgd en waren dus in Noord Spanje. We hebben onze eerste stop in Bilbao gemaakt, om het Guggenheim museum te bekijken, voor moderne kunst. Na een 2 uur rondgedwaald te hebben in het museum, liepen we terug naar de bus, die aan de overkant van het museum stond. Eenvoudig naast de straat geparkeerd. Één van de gordijntjes was dicht gemaakt en Felix vroeg: ‘heb jij dat gedaan?'. Ik had niets gedaan..wat bleek, er was ingebroken. Onze eerste dag in Spanje, zucht.. Met een schroevendraaier hebben ze de schuifdeur opengebroken, wat gordijntjes dicht gemaakt, Felix zn rugtas gepakt en spullen ingepakt. Het waren ook zeker mannen, want wat bleek al Felix zn spullen waren weg en niets van mij. Bijna al zijn kleren, zn toilettas, zn kleine waterdichte camera, zn rugtas, niet leuk! Dan sta je ook echt machteloos en checkt gelijk: is dit er nog? Is dit er nog? Nou we dachten dat we alles wat we misten wel wisten, mr die avond kwamen we er achter dat we nog meer misten. In Bilbao zijn we naar de politie gereden (geen fijne stad om te rijden of na daglicht te zijn) en hier hebben we aangifte gedaan. Daarna was het zo snel mogelijk weg, weg uit deze stad, weg.

We hebben besloten om dit voorval maar zo snel mogelijk te vergeten en gewoon door te rijden, dit natuurlijk na een aantal uren verdrietig en boos te zijn, waarom dit ons nou weer moet overkomen.

We zijn de volgende dag verder gegaan met toeristische dingen doen, dus we hebben in het spaanse binnenland een erg mooie grot bekeken ‘El Soploa' en we zijn het national park ‘Picos d'Europa' ingereden via een erg mooie route van Potes naar Panes. Beide insiders tip van Spanjaarden via Paps gekregen. Aan het einde van de dag zijn we nog een berg opgegaan in ‘Fuente Dé', alleen helaas was het zicht niet zo goed. Een mooie dag was dit. We hebben geslapen op een camping, wat een echte aanrader is, erg gemoedelijk en schattig (ik geloof La Viorna). Dit gebied staat natuurlijk bekend voor zijn mooie wandelingen in de bergtoppen, maar hier hebben we helaas geen tijd voor gehad.

De next day was het rijden en shoppen, de noodzakelijke gestolen dingen zijn weer ingekocht in Oviedo en zodoende waren we weer ready to go. We zijn die dag langs de spaanse kust verder gereden en hebben geslapen op de parkeerplaats van een schattig strandje. In Spanje zijn ze een stuk relaxter qua wild parkeren, er staan niet overal verkeersborden dat het verboden is. Dit resulteerte dan ook dat onze parkeerplaats de volgende morgen vol stond met campers, VW bussen en andere auto's die lekker geslapen hadden naast ons.

Nog een aantal kilometers to go en zo zijn we via Santiago de Compostello die dag in Baiona aangekomen (onder Vigo). In Santiago zijn we kort geweest, want de oude stad moest erg mooi zijn. Dit klopt ook, alleen dit stadje is erg toeristisch. Er waren veel wandelaars die een pelgrimsroute hebben afgelegd en hier in de kerk het beeld van Santiago omhelzen en het graf bekijken (er stond een hele lange rij). Santiago is het einde van één van de bekenste Pelgrimsroutes uit Spanje. Na een uurtje hier rondgelopen te hebben zijn we doorgereden.

In Baiona hebben we de auto geparkeerd in de ondergrondse parkeerplaats, achter een ketting op een reserveerde plek, dus er kan niets gebeuren. Hier nemen we deel aan een zeiltocht van 10 dagen van plek, naar plek met georganiseerde bezichtigingen en (diner-)activiteiten met ongeveer 12 boten. Lekker zeilen met Felix zn ouders op hun zeilboot in Noord-West Spanje. We hebben nu niet zo goed weer, veel regen, regen en ook veel nevel. Verder is het lekker snorkelen, met de dinghi rondscheuren, zeilen naar onbewoonde paradijs eilandjes en daar zwemmen. Kortom, het goede leven. Helaas nu geen goed weer, maar desalniettemin is het erg ‘gemüdlich' hier onderdeks. Vandaag was een lange zeildag, die aardig heftig was, Felix en ik beide licht zeeziek, maar we hebben het overleefd. Vrijdag gaan we verder rijden, het plan is: Kort naar Portugal, dan een stuk naar het oosten, de Pyreneeën meenemen en dan over Frankrijk terug. We hebben nog 3 weken!
We hebben weer genoeg meegemaakt, maar we genieten ook nog vollop!
Tot mijn volgende blog, Lieve Groetjes,

Floortje

Liselotte

Mooie belevenissen hoor!
Maar super balen van de inbraak, al helemaal na jullie camper pech.

Geniet ervan de laatste weken!

Ivo

Het zit ook mee, gelukkig is jullie niets overkomen. Hier eindelijk mooi weer, nu tien uur 's avonds en zit nog in mijn korte broek op de camping in Ouddorp. Veel plezier op de boot en tijdens de rest van de reis.

X

Aniek

Fijn dat het gezellig is op de boot! Hoop voor jullie snel beter weer!

Veel plezier weer voor de komende dagen en weken!
Xx