floortjeisevenweg.reismee.nl

Harz, Berlin & Hamburg

Het goede leven is weer begonnen! Na een aantal maanden werken in Duitsland, heb ik afscheid genomen bij mijn vier banen. De eerste werkervaring is opgedaan en iedereen vond het jammer dat ik ging, het werkende leven beviel me goed, maar reizen bevalt natuurlijk altijd beter. Felix afgestudeerd, Floortje ontslag en hoppa de bus in wegrijden.

Waarheen? Europa. Voorbereid? Een beetje. Hoelang? Nog onbekend, maar waarschijnlijk 3 mnd.

Als eerste reden we richting Köppern, daar hebben we Charlie afgeleverd bij de broer van Felix en vanaf daar kon het avontuur echt beginnen. We reden richting Berlijn, maar werden daar Vrijdag pas verwacht, dus hebben we een aantal tussenstops gemaakt.

Dinsdagavond kwamen we aan in Altenau (Harz). Hier hebben we geparkeerd op de parkeerplek van een Therme en zijn we dezelfde avond nog lekker wezen ontspannen in de Therme. De dag erna zijn we een stukje wezen rijden, en zijn we in een dorpje gestopt om een mooie wandeling te maken ofwel de Goetheweg (hij liep deze wandeling ook). Deze wandeling van 8 km, gaat naar de hoogste berg in het Harz gebied ‘de Brocken'. Na 1 uur en 40 minuten wandelen, kwamen we bovenaan op de top, waar de wind hard woeide. Dit gebied staat ook bekend als ‘één van de natste plekste van Duitsland', maar als de zon schijnt (dit komt niet vaak voor), dan wordt je beloond met een geweldig uitzicht. Helaas voor ons de hele dag regen en geen spectaculair uitzicht, maar wel een mooie hike. Ook is er nog een spoorverbinding naar de top met oude stoomtreinen, die je dan tijdens je hike voorbij ziet komen. Verder was de berg gesloten voor een lange tijd, aangezien de grens van oost en west Duitsland precies op de berg ligt. Deze grens zie je dan ook nog liggen.

Na nogmaals 2 uur terug te wandelen, kwamen we weer bij ons huisje ofwel de raketenbus aan. Mocht je onze verhalen ook in het duits willen lezen, ga dan voor Felix zn blog naar raketenbus.blogger.com

The Next Stop: Autostadt, Wolfsburg. Deze stad kan je ook wel Volkswagen-city noemen. Want in VW-city ligt de oudste fabriek en het centrale hart van Volkswagen. 3 op de 4 Wolfsburgers werkt in dit imperium en rijdt ook in een Volkswagen. Hier is dan ook een soort theme-park gemaakt om bezoekers een blik te geven in deze auto-wereld: de Autostadt. We konden hier ook fijn slapen op de parkeerplaats, speciaal voor campers. Donderdagochtend zijn we om 9 uur, naar de ingang gefietst, aangezien we nog spierpijn hadden van de wandeling. De dag zijn we toen begonnen met een toer door het fabriek-gedeelte. We hebben een stuk gereden over het complex dat in totaal 6 vierkante kilometer groot is, oa. langs de oude fabrieksgebouwen die nog steeds in gebruik zijn. Daarna een toer langs een productie ruimte van een Volkswagen auto, daar zie je dat alle robots op elkaar zijn afgestemd, samenwerken en aldoor werken. Ik had dit voorheen nog niet gezien en er kwam maar één vergelijking in me op: The Matrix. Wel cool dus om te zien hoe dit in zn werk gaat. Naast deze toer, hebben we gereden in een elektrische volkswagen Golf en konden we erna uiteindelijk het daadwerkelijke park in. Hier heb je dan verschillende paviljons van Skoda, Seat, Audi, Lamborghini en VW. Verder een ‘Zeithaus' met de eerste auto's tm nu en natuurlijk ook alle Volkswagen bussen die er nu zijn. Het is natuurlijk ook één grote promo van deze merken, maar opzich was het interessant en was het een mooi park, met mooie gebouwen en mooie flora & fauna.

Toen we weer kapot waren van een dag rondslenteren, zijn we in de namiddag weer onze route richting Berlijn vervolgd. Tussendoor hebben we nog een half uurtje in Goslar rondgekeken, dit is een stad die bekend staat door zijn oude duitste vakmanschap-huizen. Het was dan ook echt een heel mooi idyllisch stadje.

En Jawel, aangekomen in Berlijn bij Alex & Franzi (vrienden van F) hebben we donderdagavond maar lekker hangend op de bank doorgebracht. Samen met Eva, Franzi (nr.2) en Florian. Eva woont bij Alex & Franzi en werkt ook in Berlijn, Flo is haar vriend en Franzi (nr.2) haar tweelingzus, die wij al kenden. Snap je t nog?
Vrijdag zijn we samen met Franzi (nr.2) door Berlijn gefietst, we hadden ook een stralende zon dus beter kan niet! We zijn in het Tacheles (kunst)huis geweest, toen via Unter Den Linden richting de Brandenburger Tor en het Holocaust Memorial. Verder hebben we lekker gechilld in t gras van Museum-Eiland en Felix en ik zijn nog op de FernsehenTurm geweest. Zie de foto's voor wat, wat is.
In de avond hebben we lekker gegrilld en erna nog een cocktail gedronken met nog meer vrienden van hen.

Dan op Zaterdag naar de Bernauerstrasse, waar ook een denkmal is voor de Berlijnse muur, want deze straat was de scheiding tussen oost/west Berlijn. Erg interessant! Je ziet hoe ze begonnen met een enkele muur en in hoeverre er ontsnappingspogingen werden gedaan hoe dikker de muur werd en kerken, huizen hiervoor werden gesloopt. Ook zie je op de grond waar er tunnels waren gegraven en welke mensen succesvol naar West-Berlijn kwamen en welke dat niet waren. Verder hoe strenger en strenger de scheiding tussen Oost en West werd en hoe uiteindelijk families werden opgesplitst omdat er geen doorgang meer was tussen Oost en West. Erna zijn Felix en ik met zn tweeën richting Tempelhof gefietst, het oude gesloten vliegveld van Berlijn. Dit is misschien wel één van de coolste plekken van Berlijn, want de omgeving van de landingsbanen is open gesteld. Dus iedereen doet hier wat die wil, oa. Theater, Kinderparadijs, Grill-velden, Stadstuinen met kunstprojecten, mensen die skeeleren, mensen die op n skateboard windsurfen, vliegeren of gewoon lekker in het gras chillen. Dat laatste hebben wij natuurlijk gedaan. Je kijkt je ogen uit, want deze stad leeft als geen andere. Verder kan je ook een rondleiding krijgen door het oude vliegveldgebouw, dit staat nog op mn to-do-list voor de volgende keer Berlin, net als een underground-toer.
Na deze fietstocht hebben we voetbal gekeken, natuurlijk eerst de NL'se wedstrijd en erna de Duitse. Opmerkelijk is dat je dan ook echt ziet hoeveel NL-ers er in Berlijn zijn. We zaten lekker buiten, in een hofje van een Cultuur-Fabriek, waar ook zo'n 20 Nederlanders waren. Gelukkig! Want dan zit je niet in je eentje te juichen tussen alle duitsters.

Toen was het alweer Zondag, hier zijn we in de ochtend naar de Reischtag (Bundestag) geweest, ik was nog niet in de glazen koepel geweest met Lotteke. Dus een nieuwe poging. Samen met Alex & Franzi die er ook nog niet waren geweest, is dit ook een aanrader. Chill met een audio-toer op je snuit genieten van het het uitzicht. Erna zijn we naar de East Side Gallery geweest en daarna naar het Mauerpark waar elke Zondag een vlooienmarkt is en wederom iedereen doet wat die wil. Dus overal muzikanten en normaal gesproken is er een Karaoke-meneer, waar dan 500 man omheen zitten in een amfitheater, maar deze was er helaas niet. Desalniettemin was de sfeer en het weer echt super.
Die avond zijn we nog naar Kreuzberg gegaan om een Burger Meister te eten, ofwel een befaamde hamburger. Ook deze burgertent is typisch Berlijn, heerlijk simpel sta je onder de metrolijn, kan je zitten op stoelen gemaakt van bierkartjes en drink je relaxed je biertje. Erna hebben we nog een stukje rondgelopen door Kreuzberg en gekeken naar alle Graffiti-Art.

Maandag was een IKEA-dag, aangezien Alex een dagje vrij had en nog meubelen wou kopen zijn we naar de Ikea geweest. Dit resulteerde in een hele dag slepen, kasten verschuiven, ofwel zwaar voor Felix. Ik heb een beetje geholpen en ben nog mr een rondje gelopen door het stadsdeel waar ze wonen, de Odenbergerstrasse en Kastanje Allee. Zoveel leuke alternatieve winkeltjes!

Maandagavond ben ik nog naar Hamburg gereden, Felix mocht uitrusten. Hier hebben we geparkeerd aan het haven-industrie-einde van de Elbe-tunnel. Dit is een 100 jaar oude tunnel, onder de rivier ‘de Elbe' door die de kortste verbinding is tussen het havengebied en het centrum van Hamburg. Deze tunnel is indrukwekkend, aangezien je in de lift omlaag gaat (ook met de auto) en dan heb je een eenpersoonsbaan van 300 meter naar het andere einde. Van 8 - 14u is alleen verkeer mogelijk van centrum naar haven en van 14 - 20u andersom. Fietsers mogen dan of fietsen of lopen op de stoep. Die avond zijn we naar de Reeperbahn (red light district, wist ik niet) gelopen voor een pizza. Dit is een straat a la Vegas Style, alles verlicht, erotiek winkels, alle fastfoodketens, casino's, sex clubs, etc. Gelukkig waren we er niet al te laat, maar nu stonden er al genoeg hoeren op straat. Er was één normale pizzeria, waar we een heerlijke pizza gegeten hebben.

Dinsdag hebben we een stadstoer door Hamburg gedaan en alle bezienswaardigheden gezien. Het is een mooie stad, maar mist het karakter van een wereldstad. Wat bleek Hamburg is de stad met de meeste bruggen in Europa, meer dan A'dam/Venetië. Water is dan ook alom aanwezig, we hebben rondgedwaald in de oude havenstad. Hier zijn we ook in het grootste miniatuur museum vd wereld geweest. Daarna zijn we gefietst naar andere leuke stadsdelen en hebben we rondgekeken en uiteindelijk lekker mexicaans gegeten. Erna weer naar de bus en ons even opgefrist, daarna voetbal gekeken in het hard rock cafe Hamburg.

De volgende dag stond op de planning: Blankenese, een sjiek dorpje naast Hamburg en erna doorrijden naar Kopenhagen. De dag is ietwat anders verlopen, aangezien we nog even langs de Bauhaus gingen om wat kleine spullen in te kopen, werd het een dag van fietsen fixen en op zoek naar een gasadapter, zodat we ook gas in Noorwegen tanken kunnen. We waren uiteindelijk hiermee (pas!) klaar om 4u, met in het verschiet 5,6u rijden en NL-DE voetbal op de planning hebben we besloten om die avond naar een hippie-camping naast Blankenese te rijden en daar 1 nacht te blijven. Dit was een camping aan het strand van de rivier de Elbe. Een erg mooie en rustige plek. Die avond zijn we langs de boulevard richting Blankenese gefietst, waar TE mooie huizen staan die dan als voortuin een strand hebben. Beter kan je niet wonen, hier moet je helaas wel heel wat ‘kolen', zoals de Duitster het noemen, voor hebben.

Toen was het alweer Donderdag en zijn we een ruime week onderweg. Deze dag hebben we het project ‘fietsen' nog afgerond en zijn we richting Kopenhagen gereden. Daar staan we nu aan de rand van het centrum op een campergrond voor 250 Deense Kroon per nacht. Zoals verwacht is het hier niet goedkoop, maar daarom koken we lekker zelf. Meer over Denemarken, Zweden, Noorwegen later...

Lieve Groetjes,

Floortje

Aniek

Hey lieverd,

Mooi om je eerste verhaal te lezen. Nu al weer jaloers op dat heerlijke rondreizen. Geniet van het mooie scandinavie!

Knuf xx

Nienke

Hey Floortje,

Leuk om je verhaal te lezen! Je wordt er inderdaad jaloers van;) Heel veel plezier in Kopenhagen!

Kus

Elisabeth

Klinkt goed!! Geniet van Scandinavië :)

Anne-Mieke

Heerlijk! Allemaal leuke dingen doen en zien! Ik kan mij ook aan sluiten in het rijtje van jaloerse ;) geniet! Xxx

Sanne

Wat heb je al veel gedaan zeg! Super leuk:) veel plezier!

Sandra

Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan! Ben zeer benieuwd naar het volgende verhaal. Blijven genieten en veel plezier he!

Muti

Flori,

Leuk verhaal en inderdaad al veel gedaan zeg. Foto's zijn ook mooi. Gaat goed zo!
Knuffel mam

Eva

Heel gaaf! Leuk om te lezen wat je meemaakt:) Mooie foto's ook! Kusjesxxx

Floortje

RETIFICATIE: felix's zijn blog is: raketenbus.blogspot.com

Dankjullie voor de leuke reacties!

Liselotte

Hey Floor en Felix,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. En wat een mooie foto's zeg! Super!
Veel plezier en ik kijk uit naar een volgende update.

Liefs

akke

hoi Floortje en natuurlijk Felix.
leuk om de verhalen te lezen, weer lekker avontuurlijk. Berlijn is inderdaad een super stad, ben er twee jaar geleden ook een aantal dagen geweest, met een echte Berlijnse bruiloft. Was vorige week weer in Ahoy, nu voor FantasticGymnastic, of te wel groot NK in alle disciplines. Veel bekenden gesproken, o.a. Suzan , Anouk en Jackie, ook nog contact gehad met Ingrid, afgespoken om te kijken of wij volgend jaar allemaal weer mee konden helpen. Al was het alleen maar om de groep weer bij elkaar te zien. Was wel een happening, echte WK kriebels. We moeten nu nog een kleine 4 weken werken en hebben dan vakantie, lekker twee weken naar Ameland. Genieten jullie nog maar even ( 3 maanden) van jullie rond reis. Ik lees het wel hoe het gaat.
Liefs en heel veel knuffels van mij